Mars pyörämatkalle! Osa 2

Viime kerralla käsiteltiin pyörämatkan määränpään valintaa sekä majoittumiskysymyksiä. Tällä viikolla aiheena on pyörämatkalle pakkaaminen.

Aikaisemmin olen harrastanut pyöräilyä lähinnä lenkkeilymielessä, ja silloin mukaan on tarvinnut ottaa vain juomapullo, puhelin ja avaimet sekä mahdollisesti sadetakki. Pyörämatkalla pakkauslistaa pitenee kuitenkin huomattavasti. Tässä blogikirjoituksessa avaan hieman pyörän pakkaamista ja sitä, mitä matkalle olisi ainakin hyvä ottaa mukaan.

Miten tavarat saa pyörän päälle?

Matkalaukkujen pakkaaminen ja purkaminen ovat mielestäni reissaamisen eniten hanurilta haiskahtava osa, ja usein lykkäänkin pakkaamista viime tippaan saakka. Pyörämatkalla pakkaamiseen täytyy käyttää vielä tavallistakin enemmän aivokapasiteettia, sillä pakkaustila on hyvin rajallinen. Matkalle voi lähteä myös reppu selässä, mutta itse välttäisin viimeiseen asti taakan selkään lastaamista. Pyörän rakenteesta riippuen siihen on mahdollista kiinnittää useita erilaisia laukkuja. Jos pyörässä on tarakka, sen molemmin puolin saa ripustettua isot sivulaukut. Lisäksi laukkuja saa sijoitettua muun muassa satulaputkeen, ohjaustankoon ja vaakaputkeen.

Pyörä nojaa metsässä puuhun. Pyörässä on kiinni monia laukkuja.

Itselläni on pyörässä kiinni suurempi satulalaukku sekä ohjaustankoon kiinnitettävä pieni laukku. Koska en yövy tämän kesän aikana vielä maastossa, laskin, että kaksi laukkua riittää hyvin kaiken tarpeellisen kuljetukseen. Satulalaukussa satsasin ratkaisuun, jossa on erillinen kuivapussi ja pidike. Pidike on helppoa kiinnittää satulaputkeen, ja sen voi pitää paikallaan pyörässä vaikka jatkuvasti. Kuivapussin saa nykäistyä nopeasti mukaan vaikkapa kauppareissulle tai sateen suojaan teltan sisälle.

Laukut ovat mullistaneet myös työmatkapyöräilyn, sillä niissä saan kätevästi kuljetettua työvaatteet, puhelimet, avaimet ja muun tarpeellisen selkää säästellen. Vielä viime kesänä poljin töihin repun kanssa, mutta hartiat tykkäsivät järjestelystä kyttyrää, vaikka kuinka koitinkin karsia tavaramäärää. Touhu alkoi muistuttaa farssia, kun ratkaisin seuraavan päivän vaatetuksen ruokavaakaa apuna käyttäen. Reppu ei tuntunut pelkästään painona selässä, vaan se myös hiosti ja hankasi ikävästi. Kaiken kaikkiaan suosittelen pyörälaukkujen hankintaa myös työmatkapyöräilijöille.

Mitä pakkaan mukaan?

Tarpeellisen tavaran määrä riippuu matkan pituudesta, ajankohdasta ja sääennusteesta. Oma reissuni on korkeintaan kahden yön mittainen, joten vaihtovaatteita en juurikaan aio mukaani pakata. Onneksi aikaisemmat vaellusreissut ovat koulineet minusta spartalaista askeettisuutta arvostavan ihmisen. Kun patikoi rinkka selässä ylös alas tunturin rinnettä, on jokainen karsittu gramma kullankallis. Grammanviilauspiireissä pätkitään toisinaan myös hammasharjojen varsia, mutta itse en ainakaan tunnusta tehneeni moista. Vielä.

Yhden yön pyöräretken matkatavarat matolle levitettyinä.

Tässä lyhyt pakkauslista yhden yön matkalle.

Vapaa-ajan varusteet:

  • Puhelin ja laturi – mahdollisesti myös varavirtalähde
  • Särkylääkettä, laastareita, aurinkorasva, hiusharja, deodorantti, hammasharja ja -tahna (pesuaineet löytyvät majapaikasta)
  • Vaihtosukat ja alusvaatteet
  • Rypistymätön mekko tai muu pieneen tilaan menevä vaate
  • Lompakko
  • Yöpuku
  • Uimapuku ja retkipyyhe
  • Kevyet jalkineet

Pyöräilyvarusteet:

  • Kypärä!
  • Pyöräilyhousut (lahkeen pituus lämpötilan mukaan)
  • Urheilutoppi ja pitkähihainen urheilupaita
  • Kevyt tuulitakki
  • Pyöräilyhanskat ja tuubihuivi
  • Sääennusteesta riippuen lämmin fleecehuppari pyöräilytauoille
  • Pyöräilykengät

Muut varusteet:

  • Monitoimityökalu pyörän pieniin huoltoihin
  • Varasisäkumi ja rengasraudat
  • Pumppu
  • Juomapullo x 2
  • Helposti syötävää ja hyvin lämpimässä säilyvää evästä

Jos majoittuisin maastoon, tavaralistaan täytyisi lisätä ainakin teltta, makuualusta, makuupussi ja yöksi lämmintä vaatetta. Reitistä riippuen myös retkikeitin, kaasupullo ja ruokailuvälineet voisivat tulla kyseeseen.

Valmistelut alkavat olla jo hyvällä mallilla! Blogisarjan viimeisessä osassa käydään läpi vielä joitain huomioitavia asioita, ennen kuin on aika nousta pyörän satulaan. Kolmas osa julkaistaan 28. kesäkuuta 2022.

Kirjoittaja on Pyörällä kuuhun -hankkeen Limingassa työskentelevä projektipäällikkö Katariina Huikari, joka haaveilee kesällä toteutettavasta pyörämatkasta ja höyhenenkevyestä maantiepyörästä. Katariinan rinnalla hankkeessa työskentelee Siiri Sarias.

Kansikuva: Siiri Sarias

Back to top