fbpx
Visit Liminka logo

Ajankohtaista:

Visit Liminka mukaan WSG-yhteisöön

We Speak Gay on sateenkaariystävällisten yritysten ja tapahtumien yhteisö, joka rakentaa Suomesta maailman sateenkaariystävällisintä maata. Yhteisön jäseninä on yrityksiä, tapahtumia ja matkailudestinaatioita, jotka sitoutuvat sateenkaariviestintään ja kohtelevat asiakkaitaan, työntekijöitään ja vieraitaan yhdenvertaisesti ja kunnioittavasti. Visit Liminka on Visit Raahen ja Visit Riihimäen ohella verkoston tuoreimpia jäseniä.

Limingan kunnassa on oltu tiiviisti tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden asialla viime syksynä käynnistyneen Minun Liminkani on minun näköiseni -kampanjan kautta. Kunnan eri palvelualojen edustajista kootussa laajemmassa viestintätiimissä mietittiin arkisia tilanteita, joissa työntekijät ovat kohdanneet yhdenvertaisuuden näkökulmasta hankalia tai epämukavia keskusteluja ja tekoja. Tiimi ideoi tilanteiden pohjalta loppukeväästä 2023 nimeä ja visuaalista ilmettä kampanjalle, jolla tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelman sisältöjä voitaisiin tuoda paremmin työntekijöiden tietoisuuteen. Myöhemmin kampanja levisi myös paikallisten yhdistysten ja yritysten käyttöön.

Kampanja innoitti Limingan kunnan tekemään yhteistyötä Yhdenvertainen Oulu2026 -hankkeen kanssa turvallisemman tilan periaatteita käsittelevien työpajojen muodossa. Turvallisemmalla tilalla tarkoitetaan yhdenvertaisuuslain periaatteiden soveltamista käytäntöön ja työarkeen. Alkuun määritellään kunnan sisäiset turvallisemman tilan periaatteet, mutta tarkoitus on myöhemmin koostaa periaatteet myös kaikkiin kunnan tiloihin ja tapahtumiin, jolloin asia koskettaa läheisemmin myös matkailijoita.

We Speak Gay -yhteisöön liittyminen on luonteva jatkumo kampanjalle sekä turvallisemman tilan periaatteiden laatimiselle. Visit Liminka haluaa viestiä asioista rohkeasti, avoimesti ja näkyvästi sekä panostaa sateenkaari-ihmisten näkyvyyteen ja osallisuuden tunteeseen.

Miksi sateenkaarimatkailuun kannattaa panostaa?

Sateenkaari-ihmisiä on maailmassa yli miljardi, joten kohderyhmällä on merkitystä ja siihen kannattaa satsata. Kyseessä on ihmisryhmä, joka joutuu usein arjessa piilottelemaan itseään: suomalaisista sateenkaari-ihmisistä 92 prosenttia kokee, ettei oma työyhteisö ole turvallinen tai heille osallistava. Salailu aiheuttaa stressiä, mitä lisää syrjinnän kokemukset sekä niiden aiheuttama pelko ja häpeä. Suomen rajojen ulkopuolella tilanne on vielä heikompi: 70 maailman maassa homoseksuaalisuus on edelleen kriminalisoitu ja suurimmassa osassa maailman maita se ei ole sosiaalisesti hyväksyttyä. Euroopan unionissakin yli puolet seksuaalivähemmistön edustajista elää tutkimusten mukaan kaapissa.

Sateenkaariystävällisyys kannattaa ilmoittaa näkyvästi ja selkeästi, sillä kyseessä ei ole valitettavasti itsestäänselvyys. Sateenkaari-ihmiset kaipaavat irtiottoa arjesta aivan kuten kaikki muutkin, ja jos työpaikalla tai muuten arkielämässä joutuu piilottelemaan itseään, ei sitä taatusti halua tehdä enää lomalla. Sateenkaariystävällisyydestä selkeästi viestimällä asiakkaan ei tarvitse arvailla asiaa, vaan hän voi saapua kohteeseen turvallisin mielin.

Sateenkaarimatkailulla tarkoitetaan matkailutuotteiden kehitystä ja markkinointia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille viestinnän ja tuotteistuksen keinoin. Sateenkaarimatkailussa kannattaa panostaa siihen, että kohderyhmä tuntee olonsa tervetulleeksi ja arvostetuksi omana itsenään vieraillessaan kohteissa, hotellissa tai ostaessa yrityksen tuotteita. Tuotteita ja palveluita kannattaa myös suunnitella erityisesti kohderyhmää ajatellen. Jos tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen eivät ole riittäviä syitä panostaa sateenkaari-ihmisiin, kannattaa kohderyhmä huomioida myös taloudellisista syistä. Tutkimusten mukaan kyseinen ihmisryhmä nimittäin matkustaa keskimääräistä useammin ja kuluttaa myös kohteessa enemmän rahaa.

Yhteisön jäseneksi liittyminen on vasta sateenkaarityön alkua. Ensi vaiheessa Visit Limingan henkilöstö osallistuu koulutukseen, jossa käsitellään sateenkaariviestintää sekä kohderyhmän huomiointia ja potentiaalia. Tiedotamme myös jatkossa WSG-yhteisötoiminnasta sekä esimerkiksi yritysten mahdollisuudesta liittyä verkostoon ja koulutuksiin.

Voit lukea lisää Limingan yhdenvertaisuuskampanjasta täältä.

We Speak Gay -yhteisöön ja toimintaan voit tutustua puolestaan tästä linkistä.

Kirjoitus on julkaistu 21. helmikuuta 2024.

Visit Liminka logoLimingan kunnan logo
Visit Finland logoPohjolan rengastie logoOulu 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunki logoWe Speak Gay -yhteisön tunnus
#visitliminka

Seuraa meitä ja jaa elämyksesi!

Visit Liminka

Lakeustalo, Liminganraitti 10
91900 Liminka
travel@liminka.fi
y-tunnus 0186553-2

Anna palautetta
Saavutettavuusseloste
Tietosuoja