Visit Liminka logo

Ajankohtaista

Lisää kansainvälistä näkyvyyttä

Liminka hurmasi kansainväliset matkanjärjestäjät – nyt on aika tuotteistaa palvelut maailmalle

Liminganlahden luontokeskuksessa ja sen ympäristössä on vetovoimaa – sen totesivat joukko kansainvälisiä matkanjärjestäjiä huhtikuun alussa, kun he tutustuivat alueeseen osana Oulun Matkailu Oy:n järjestämää FAM-matkaa. FAM-matkat (familiarization trip) ovat matkailualan ammattilaisille suunnattuja tutustumismatkoja, joilla tutustutaan alueen tarjontaan ja koetaan palveluita käytännössä. Matkan aikana esiteltiin Limingan ja Oulun alueen matkailupalveluja kahdeksalle matkanjärjestäjälle.

FAM-matkat ovat tärkeä osa kansainvälistä myynninedistämistyötä. Matkanjärjestäjille tarjotaan mahdollisuus kokea alue henkilökohtaisesti, jotta he voivat luottamuksella suositella, tuotteistaa ja myydä palveluita omille asiakkailleen. FAM-matkan tavoitteena on herättää matkanjärjestäjien kiinnostus ja innostus, luoda uusia yhteistyösuhteita sekä loppu viimein päästä uusiin myyntikanaviin mukaan. Matkanjärjestäjiä autetaan monin eri tavoin prosessissa. FAM-matkat ovat aina investointi niin alueorganisaatiolle ja yrittäjille kuin myös matkanjärjestäjille. Matkanjärjestäjät varaavat aikaa alueeseen tutustumiseen ja luottavat, että heille esitellään kohteen parhaat palvelut, joita he voivat jatkojalostaa omaan tarjontaansa.

Huhtikuun FAM-matka oli yhteydessä Kemissä järjestettyyn myyntitilaisuuteen. Visit Liminka oli mukana yhteistyössä Visit Arctic Coastin tiimin kanssa Kemin Winter Fun Workshopissa, joka on Toolbox Consultingin järjestämä matkailun myyntitapahtuma. Samainen myyntitilaisuus järjestetään Oulussa maaliskuussa 2026. Päivän aikana tavattiin noin kaksikymmentä matkanjärjestäjää ympäri maailmaa. Myyntitilaisuuteen oli kutsuttu matkanjärjestäjiä, jotka ovat kiinnostuneet erityisesti pohjoisen matkailumahdollisuuksista. Useampi matkanjärjestäjistä nosti esiin tarpeen uusille kohteille erityisesti Rovaniemen rinnalle.

Minkälaiset palvelut herättävät kiinnostusta?

Matkanjärjestäjiä kiinnosti muun muassa luontoon liittyvät matkailupalvelut, retkeily- ja pyöräilytuotteet, kulttuurisisällöt, laadukas paikallinen ruoka ja erikoisuudet, tutustuminen paikalliseen elämäntapaan ja yhteisöön, seniorimatkailijoille sopivat käyntikohteet ja palvelut sekä kiertomatkatuotteet.

Matkailijoiden viipymän pitenemisen mahdollistavat elämykset ja kokemukset, joita alueen tulee pystyä tarjoamaan monipuolisesti. Olennaista matkailupalveluntuottajille on tuoda palvelut esille houkuttelevasti, selkeästi ja visuaalisesti näyttävästi, jotta matkailijat kiinnostuvat palvelusta ja saavat syitä matkustaa.

Yrittäjä, nyt on sinun vuorosi!

Kansainvälinen matkailu tarjoaa suuria mahdollisuuksia – mutta siihen on myös valmistauduttava. FAM-matkat kohdistetaan niihin yrityksiin, jotka ovat valmiita kansainvälisille markkinoille: verkkosivuilta tulee löytyä vähintään perustiedot englanniksi, hinnoittelun tulee olla selkeä ja komissiokaupan huomioituna. Matkailuyrittäjien kanssa on tehty tuotekortteja ahkerasti, mutta työtä on edelleen jatkettava, jotta Limingan matkailupalvelut nousevat entistäkin paremmin esille.

Visit Liminka toteuttaa kansainvälisen matkailumarkkinoinnin toimenpiteitä yhteistyössä Oulun matkailu Oy:n ja Visit Arctic Coastin kanssa. Parhaillaan valmistellaan kesälle 2025 Limingan viikko-ohjelmaa, joka tarjotaan tavatuille matkanjärjestäjille myytäväksi.

Kirjoitus julkaistu 15.4.2025.

Visit Liminka logoLimingan kunnan logo
Visit Finland logoPohjolan rengastie logoOulu 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunki logoWe Speak Gay -yhteisön tunnus
#visitliminka

Seuraa meitä ja jaa elämyksesi!

Visit Liminka

Lakeustalo, Liminganraitti 10
91900 Liminka
travel@liminka.fi
y-tunnus 0186553-2

Anna palautetta
Saavutettavuusseloste
Tietosuoja