Search from the site
Perjantaina 19.9. järjestettiin Oulun Matkailu Oy:n ja BusinessOulun järjestämä ohjelmapalveluyrittäjien Opal-verkostoitumistapahtuma, joka kokosi yhteen Oulun ja Pohjolan rengastien alueen matkailutoimijat. Opal-tapahtuman kohderyhmänä olivat aktiviteetti-, elämys- ja ohjelmapalveluiden, retkien ja kuljetusten tuottajat ja seutuvetäjät. Lisäksi mukana olivat DMC-toimijat (Destination Management Company) eli aluemyyntiorganisaatiot, joiden toiminnasta kerrotaan lisää myöhemmin tässä blogissa. Tapahtumassa keskusteltiin vilkkaasti alueen matkailun tulevaisuudesta ja kansainvälistymisen edellytyksistä. Tässä blogissa avaan puheenvuorojen keskeisimpiä nostoja inspiraatioksi myös lakeuksilla tehtävään matkailun kansainvälistymistyöhön.
Tilaisuuden alussa Business Oulun Jyrki Kemppainen avasi seudullista matkailun masterplania ja sen painopisteitä. Hän korosti erityisesti lentoyhteyksien ja sujuvien matkaketjujen merkitystä, jotta alueelle on helppo saapua ja liikkua. Vetovoimaa vahvistavat myös uudet matkailuinvestoinnit, kuten Ruutikankaan tapahtuma- ja ampumaurheilukeskus, Zeniitin matkailualue sekä Hailuodon silta. Kemppainen painotti, että DMC-toiminnan ja digitaalisen ostettavuuden kehittäminen ovat ratkaisevia, jotta alueen palvelut ovat aidosti löydettävissä ja ostettavissa kansainvälisillä markkinoilla. Tuleva Oulu 2026 -kulttuuripääkaupunkivuosi tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden nostaa alueen matkailutarjonta kansainväliseen valokeilaan.
Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari jatkoi korostamalla, että kulttuuripääkaupunkivuoden valmistelut lisäävät matkailutarjontaa myös tuleville vuosille. Kivisaari nosti esiin myös lentoyhteyksien kehityksen: maaliskuussa 2026 avautuu uusi yhteys Oulusta Riikaan ja Discovery Airlines jatkaa lentoja Oulun ja Frankfurtin välillä. Lentoyhteyksien säilyminen ja kehittyminen edellyttää, että alueella on riittävästi kiinnostavaa ja helposti ostettavaa tarjontaa niin yksittäisille matkailijoille kuin ryhmillekin. Kivisaari tiivisti, että nyt tarvitaan alueen tunnettavuutta, palveluita ja ostettavuutta – sekä tuotteiden takuuhinnat ja saatavuus useaksi vuodeksi eteenpäin kansainvälisille kumppaneille.
Konkreettisia esimerkkejä kansainvälisestä valmiudesta ja upeista kehitysaskeleista kuultiin Nallikari Safariksen toiminnassa. Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Jarkko Auno kertoi, kuinka yritys on ottanut käyttöön Johku-Bokun-Get Your Guide -rajapinnan, mikä mahdollistaa tuotteiden myynnin laajasti eri kanavissa. Johku on suomalainen kaupankäyntijärjestelmä, Bokun kansainvälinen varausjärjestelmä, joka mahdollistaa tuoteiden jakelun eri myyntikanaviin ja Get Your Guide on kansainvälinen matkailutuotteiden markkinapaikka (online travel agency). Näiden digitaalisten alustojen rajapinnan ansiosta tuotteet ja niiden saatavuus on hallinnoitavissa yhdessä paikassa, ilman erillistä manuaalista päivittämistä moneen kanavaan. Konkreettisena esimerkkinä oikeiden myyntikanavien merkityksestä Auno kertoi, että 13 tuntia kanavien käyttöönotosta, ensimmäinen ryhmä oli jo myyty Get Your Guide -kanavan kautta.
Osana kansainvälistymistyötään Nallikari Safaris on myös hionut viikko-ohjelmansa viimeistellympään kuntoon. Viikko-ohjelmalla tarkoitetaan valmista ohjelmakokonaisuutta, jossa yritys tarjoaa tiettyjä aktiviteetteja säännöllisesti. Ohjelma helpottaa sekä matkailijoiden, että matkanjärjestäjien suunnittelua, kun palvelut ovat varmuudella ostettavissa. Jatkossa Auno toivoo viikko-ohjelmien tarjoavan alueellisesti mahdollisimman monipuolisesti eri palveluntarjoajien tuotteita. Auno kuitenkin muistutti, että viikko-ohjelman tarjoaminen vaatii sitoutumista – välillä palvelua tarjotaan tappiollakin, jotta tulevaisuudessa volyymi voi kasvaa ja kansainvälinen näkyvyys paranee.
Tapahtumassa puhuttiin paljon DMC-toimijoiden roolista kansainvälisessä matkailussa. DMC (Destination Management Company) tarkoittaa matkakohteen ohjelmien, palveluiden ja elämysten kokonaistuottajaa ja -järjestäjää, joka kokoaa alueen palvelut helposti ostettaviksi kokonaisuuksiksi kansainvälisille matkanjärjestäjille ja ryhmille. Visit Oulun kansainvälisen markkinoinnin johtaja Johanna Salmela muistuttikin, että matkailutoimijan paras kaveri on DMC-organisaatio ja matkanjärjestäjät. Hän korosti, että tärkeintä on luoda henkilökohtaisia suhteita näihin tahoihin, koska jokaisen organisaation takana on kuitenkin ihmisiä, kenen kanssa työskennellään.
Naoko Söderström Borealis DMC:stä avasi sitä, mitä DMC toimijan näkökulmasta tarvitaan kansainvälistymiseen. Kansainvälistä myyntiä varten tarvitaan selkeät kohderyhmätiedot, maksuehdot ja kiintiötiedot, hinnat, jotka ovat voimassa vähintään 1,5–2 vuotta ja lisäksi muita tietoja liittyen esimerkiksi saavutettavuuteen ja logistiikkaan. Naoko korosti, että nopeus ja luotettavuus viestinnässä ovat ratkaisevia – DMC-toimijat odottavat yrityksiltä vastauksia 24 tunnin sisällä, sillä myös he ovat osa kovaa kilpailua.
Jaakko Löppönen Elämys & Icebreaking DMC:stä jatkoi aikaisempien puhujien yhtenäistä viestiä siitä, että kansainvälinen kasvu edellyttää kaupallisesti valmiita ja skaalautuvia tuotteita. Löppönen esitteli Icebreaking DMC:n luomaa mallia heidän konkreettisena ehdotuksenaan sille, mitä kaikki matkailun parissa työskentelevät voisivat yhteisesti tehdä, jotta puheista päästään tekoihin ja kansainvälistymisessä aidosti ottamaan edistysaskeleita.
Tässä esitellyssä mallissa korostui DMC-toimijoiden ja Visit-organisaatioiden yhteistyö ja heidän yhteistyöllä laadittava sisältöstrategia, jakelutievaatimukset ja kaupalliset sopimusmallit. Nämä toimisivat pohjana selkeälle infopaketille, joka jalkautettaisiin palveluntuottajille workshoppien kautta. Löppösen esittelemässä mallissa Visit-organisaation ja DMC-toimijan yhteistyöllä vastattaisiin myös tarjonnan avaamisesta kansainväliseen markkinointiin. Tämän kokonaisuuden tulisi olla toistuva prosessi, jossa mallia toistetaan säännöllisesti, jotta alueelle saadaan jatkuvasti uusia palveluntuottajia mukaan ja alueen asema kansainvälisessä kaupassa vahvistuu.
OPAL-tapahtuma osoitti, että Oulun ja Pohjolan rengastien alueella on vahvaa tahtoa ja erinomaista osaamista, mutta toisaalta myös välitöntä tarvetta kansainvälistymiselle. Keskeistä on yhteistyö ja tuotteiden kaupallinen, kansainvälinen valmius – mitä ohjaa tietysti palveluntarjoajien oma tahtotila kasvulle.
Kirjoittaja on KV-kiihdyttämö -hankkeen projektipäällikkö Siiri Sarias, jonka tavoitteena on lisätä selkeyttä ja ymmärrystä matkailupalveluiden kansainvälistymisen vaatimuksista. KV-kiihdyttämö -hanke on Limingan ja Lumijoen kolmivuotinen yhteishanke ja sitä rahoitetaan Maaseuturahastosta.
Kirjoitus on julkaistu Limingan kunnan verkkosivuilla 24.9.2025.